Taman Negara (Kuala Tahan) - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Luc Peeters - WaarBenJij.nu Taman Negara (Kuala Tahan) - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Luc Peeters - WaarBenJij.nu

Taman Negara (Kuala Tahan)

Door: Luc Peeters

Blijf op de hoogte en volg Luc

24 Maart 2016 | Maleisië, Cameron Highlands

Aangekomen in Taman Negara of eigenlijk het plaatsje aan de overkant van de rivier, Kuala Tahan (heb je het weer die Kuala), moest er een hostel gevonden worden. Wij vinden voor bijna geen geld een kamer voor ons drie. Kuala Tahan is een heel klein dorpje, waar je echt wel ziet hoe de normale Maleis leeft. Karige hutjes met wat golf platen als dak. In zo'n soort hutje slapen wij dus ook en dat is heel gezellig met al die insecten van het regenwoud aan de overkant van de rivier. Hier vliegen gigantische vliegen rond. En het mooie van deze insecten is, dat als je ze mept met je teenslipper, ze gewoon vrolijk rond blijven vliegen. Oplossing: duct tape. Wat kun je er niet mee fixsen. Gewoon de vlieg vast plakken en dan naar buiten met dat ding.

Nou dan maar verder met waarvoor ik hier ben, het oudste regenwoud van de wereld, Taman Negara. Alleen kunnen we de dag van aankomst dit regenwoud niet bezoeken, want na 3 uur 's middags is het niet meer mogelijk om zelf het regenwoud in te komen. We besluiten dus een nacht wandel tour te doen, waarna we in een van de eet bootjes een drankje nuttigen, want een barretje kennen ze hier niet.

In het plaatsje Kuala Tahan, gescheiden door een rivier van Taman Negara, is niet veel te doen. Je hebt hier een kleine supermarkt, school, ziekenhuis(je) en voor de rest een informatie centrum voor de toeristen en geen pin automaat (dus neem geld mee!!). Alles sluit vroeg hier, waardoor wij genoodzaakt zijn vroeg naar onze kamer te gaan, waar overigens geen wifi is, waardoor er niet veel anders op zit dan op bed liggen.

De volgende dag gaan we het regenwoud in om een hike te doen met een goede klim voor een mooi uitzicht en dat is best pittig in deze hitte met lange broek aan. In Taman Negara is een Capony Walk te vinden die wij natuurlijk niet overslaan. Je loopt dan over een hangbrug van ongeveer 49 meter hoogte.

Om naar Kuala Tahan te komen betalen we al best veel. Je kunt hier maar op twee manieren komen en dat is local bus vervoer of met de minivan. Helaas is local bus niet altijd een goede oplossing met overstappen en routes. Dus ik ben genoodzaakt de minivan te nemen. En heel typisch (of heel slim) is het niet zo duur om hier naartoe te gaan, maar om eruit te komen is duur. Nou ja, moet toch verder hé!

• 24 Maart 2016 - 14:17

"Juf"suzanne Rutten:

Wat goed Luc. Fijn dat je zo geniet.ik lees je verslagen.
    Ik zit nu in Peru. Gisteren op de Machu pichu geweest.